Jakub Gajdica: Současná polská kinematografie má co nabídnout…

…o tom jsem se už po několikáté přesvědčil, když jsem se na konci září zúčastnil největšího svátku polského filmu, jímž je bezesporu Festival polských filmů, který se konal ve dnech 23.-28. 9. v polské Gdyni. Ač máme oba v občankách datum narození 1974 a já letos slavil kulatiny, festival oslaví padesátku až v příštím roce, protože se na začátku osmdesátých let z důvodu výjimečného stavu nekonal.

16 snímků v hlavní soutěži se ucházelo o přízeň poroty, v níž po letech čistě polského složení zasedala i zahraniční posila a nás může těšit, že byla z Čech. Jedním ze sedmi porotců byl totiž režisér a scénárista David Ondříček, o což se měla zasloužit režisérka Kinga Debska (Moje dcery krávy, Zábava, zábava), která stejně jako další polská režisérka Agnieszka Holland nebo práve Ondříček vystudovala pražskou FAMU.
Hned tři ze soutěžních snímků poukazovaly na to, jak silně válka na Ukrajině rezonuje polskou společností. O zahájení festivalu se postaralo drama Pod wulkanem Damiana Kocura (u nás jsme loni uvedli jeho skvělou prvotinu Chléb a sůl), dále tu byl mimořádně silný a velmi diskutovaný snímek Ludzie, a do třetice drama Dwie siostry. Ty navíc doplňoval biografické drama Pod szarym niebem o persekucích novinářů v Bělorusku.

Zajímavostí letošního ročníku bylo, že vzhledem ke změně ve vedení země (do minulého roku stála v čele Polska konzervativní strana PIS s úzkou vazbou na katolickou církev), byly do hlavní soutěže zařazeny i dva snímky, které se nemohly z politických důvodů zúčastnit předchozího ročníku. Jedním z nich byla i u nás uvedená Hranice režisérky Agnieszky Holland, která si odnesla hlavní cenu Zlatého lva a rovněž diváckou cenu, druhým byl snímek Žena z… zabývající se transgender tematikou. Ten se do našich kin chystá v druhé polovině listopadu a já vřele doporučuji jeho zařazení do klubového programu.
Stříbrného lva získal (nejen) vizuálně silný koprodukční snímek Magnuse von Horna Dívka s jehlicí, který si z festivalu odnesl i dalších šest cen a je za Dánsko nominován do oscarového klání. Hned v šesti kategoriích u poroty zabodovala Bílá odvaha zpracovávající téma kolaborace s nacisty mezi polskými tatranskými horaly v době 2. světové války. Dalšími filmy, které rezonovaly u diváků i poroty bylo sportovní drama Kulej: Dwie strony medalu o boxerském šampionovi Jerzy Kulejovi, nebo snímek z prostředí divadelní školy Utrata równowagi. Mě dále zaujalo drama z mysteriózními prvky Lany poniedzałek, nebo v soutěžní sekci Perspektivy uvedený snímek z prostředí divadla Sezony.

Jestli si tyto nebo některé z dalších filmů uvedených na festivalu najdou cestu do českých kin je otázkou. Většinu z nich a také mnoho dalších, ale budete moci zhlédnout  (i s českými titulky) na filmové přehlídce Kino na Hranici, která se bude konat v Českém Těšíně a Cieszynie 30. 4. – 4. 5. 2025.

Jakub Gajdica,
Městský dům kultury Karviná, člen představenstva APK